Resepi Isi Ketam Goreng

.
Assalamualaikum..

Kemain makan mase berbulan2 nak berupdate belog ni, masa yang semakin mencemburui dengan aku skang ni, busy dengan kerja, dengan family.. ohhhh dunia adilkah bagiku?? 




heheehhe kemain touching intronya, sedangkan diri sendiri yang pemalas tahap 4 1/2 *lebih teruk dari tahap kritikal* , tapi kalau tak menulis lama macam sia2 je ade belog punya lama last2 bersawang sane sini.. tapi kalini aku dah tukar baju belog ni, lebih matang , lebih freshh *hampeh* . yang paling penting nama sudah tukar dari Qasehblog ke MamaTia . jangan ditanya kenapa atau mungkin factor umur?? hidup perlu banyak berubah kearah haprak menjadi seorang yang lebih matured.. cehhhh pordahhh.



Punca sebenar belog ni berupdate adalah kerana aku nak share resepi yang sume orang mesti akan  buat punya.. nak beli mahaiiiii oiiiii . tapi sedapnya lahaiiiii krupp krapp depan tibi tengok rindu awak 200% perghhhh layan wooo


Resepi yang diberi nama
 

JEJARI KETAM GORENG. 


Memula sekali anda harusla pergi ke market berdekatan dan beli isi ketam seperti dibawah: *ayat matureddd katakannn*

                                                               IKHSAN GOOGLE 

Ade macam2 jenis ade yang pendek & ade yang panjang macam dalam pic ni, ade macam2 jenama mahal & murah. kalau ikut cara aku , aku suka carik yang paaaaaliiiing murah. sebab rasa sama je kan? berjimat cermat amalan yang patut dicontohi.. hehehehe . jadinya aku beli 2 pack 1 pack jenis panjang 1 pack lagi jenis pendek dan berbeza jenama..


Sampai rumah biarkan je isi ketam ni lembut, supaya senang bukak dan potong. tukang bukak plastik isi ni asistant aku iaitu qaseh. sambil bukak sambil gigit sikit nak rasa katanyer. dh bukak plastik tu sume bukak pulak lapisan ketam ni..susun dan potong.. kalau ikut cara aku memula je aku susun dan potong bila rasa melambatkan + leceh aku siat2 je isi ni .nampak sangat tak berdisiplin.. tapi btul cara aku ni cepat dan mudah.. xdela sampai tak lawa sebab bila dah goreng cantik je sume.. 


 Ni yang aku siat2 tu.. ok je kan? sebab dia mengikut tak jadi masalah. resepi ni simple tak payah nak letak perencah, tepung bagai.. no no no.. sebab isi ketam ni dah masin memang dah sedap sedia ada.. jangan ditambah ape2 nanti lagiii bertambah masin , tak elok tuk kesihatan... cehhhh



 Panaskan kuali dengan minyak yang banyak.. sediakan daun kari kalau nak bau wangi.. tapi tak letak pon tak ape..



Api sedang2.. permulaan kena kacau sentiase supaya isi ni tak melekat antara 1 sama lain.. bila dah mcm kering sikit ok xpe biarkan.. lama jugak nak tgu bende ni masak betul.. nasib baik anak kecik dah tido. biarkan sehingga kekuning2ngan , angkat dan tos kan sekejap.. goreng yang lain masukkan sikit daun kari.. buat lerrr sampai habis... jangan jadi macam aku dah last trip pergi biorkan pehtu tengok tibi .. bagus sangat dah tu.. datang2 isi ni melekat + hitam terlebih sikit..tapi sedap . 


Dapat lerr 1 bekas.. si qaseh suka sangat sedap tak pedas.. 


Itu ler resepi isi ketam goreng.. cuba buat memang sedap sangat.. kalau ade anak kecik agak payah sebenarnya.. tengah goreng anak nangis ha dah sudah hangit lerr jawapnya.. pepandai kome lerr.. dulu mase aku ade anak sorang memang rajin buat kek,dessert . tapiiii lepas ade anak 2nd ni alaaahaiiii tak berkesempatan saje.. manja lain macam sikecik ni.. 


Meh la tepek sikit pic kuarga mamatia ni.. takde lah besar mana tapi syukurrr alhamdulillah



                 Muka tuan tanah kedaung ni nanti2 sebab nak share 1 produk muka terrrbaikk kat sini.. 



ok da ~~ da~~


















2 comments:

Anonymous said...

elergik...so,xnk try.hihihi...

Anonymous said...

Smple je tia....-fatin