Tips budget semase melancong..

.

Ramai jugak berminat nak pergi sabah lepas baca entry aku yek.. heheheh pergi jangan tak pergi....



Ade yang email aku tanya budget pergi sane berapa.. maksud budget disini ialah berapa duit yang perlu bawak la kalau pergi sabah ni.. aku rase bab budget depends pada org kot..lain org lain budgetnya... macam aku memang destinasi budget...muahahahahaha sumenya aku dah set awal2... kalau boleh tak maula membazir atau kalau rase bende tu tak perlu tak payah guna/sewa...



FLIGHT

Kalau nak pergi mana2 naik flight memangla backrup kan... tapi dah terpaksa nak buek camno ..kalau ade bot aku naik bot dah pergi sabah..wakakakakaka 

Ok flight klau nak tambang murah ,korang sentiasela bukak website AIRASIA. sebab situ ikut suka hati dia bila dia nak bagi murah.. dan bila korang nampak murah je trusla booked tak payah tunggu esok lusa sebab tiket murah ade sikit je dalam 1 flight... tapi kalau korang kaya tak payah tungggu promotion pon xpe..beli jela 1 hala baru RM300++ huhuhuhuhuhu


So flight aku untuk 3 orang pergi dan balik + makanan + lunggage RM170 (murah tak???)


Lunggage PERLU beli mase balik bagi akula sebab lepas shopping kan bag berat + kain basahan lagi kang korang kena bayar dekat airport 2x ganda harga dari harga on9.. so aku beli balik saje 15kilo RM20



TEKSI/KERETA SEWA


Sampai je airport KK teksi belambak..tak payah risau.. dari airport pergi ke hotel korang memang diaorg cas RM30 memang harga runtuh dah tu.. dan sape nak kete sewa kat hotel atau kat airport memang ade brocer kete sewa.. paling murah kete kancil RM100 sehari... 


Bagi aku tak payah sewa2 kete..dengan tak tau jalannya..dengan sewa mahal + minyak sendiri..tak ke lari budget dah tu??? baik naik teksi dari hotel KK nak pergi muzium RM15 , dari hotel nak ke green connection pon RM15.. dan teksi belambak dekat bandar KK.. lagi2 kalau korang penginap dekat hotel kinabalu..keluar2 pintu hotel je terus ade teksi stand kat c2.. tak payah nak call2...


so teksi saje selama 4 hari aku stay KK RM200



HOTEL


Kalau boleh booked 2minggu b4 nak holiday.. tapi jangan risau sebab kat KK banyakkkkkkkkkkkkk hotel budget..serendah RM60 untuk 1 malam... tak kisahla janji selesa kan... macam aku duduk hotel kinabalu 1 malam RM80 


Hotel 4 hari 3 malam RM240



MAKAN


Kalau korang menginap dekat bandar KK makan memang tak jadi masalah.. sebab dekat sane hari2 ade pasar malam.. pasar kraftangan & pasar filipina.. dan tak perlu amik teksi atau naik kete sebab dekattttt sangat... centrepoint sabah, supermarket sabah pon dekatttt... so tak lapar la duduk sane... bawah hotel pon ade mamak... 


makan selama 4 hari RM300 -----> ni untuk 3 mulut tau dan memang jenis kuat makan.. so ikut pada korangla bape budget...harga sume normal sama macam kat KL contoh

 bakso RM3.50


 Murtabak RM2

 Lupala harga bape...


Chicken wing sama harga macam KL jugak...


(hamboiiiiiiiiii kau bila sampai makan terpacul gamba pulokk) theeeeeeee




SHOPPING


Aku sebenarnya budget dalam RM200 je untuk shopping..sekali kau mahalnya barang kat sane.. yang murah murah key chain je..hehehehehe . salah 1 yang korang wajib shopping bawak balik bagi family,jiran,kawan adalah kuih cincin.. kuih ke biskut ntahhhhhhh

 1 pack kecik RM4 , pack besar RM8

 Aku beli 18pcs kauuu.. 1 kotak tak pasal2 kena duduk dalam kargo...

Memang diaorg akan letak dalam kotak sebab diaorg tau nak naik flight kan... memang ikat cermatla.. jangan risau bab tu... safety 1st..hehehehe 


Lagi 1 patut beli ikan masin,ikan bilis tapi aku tak beli la sbb macam tak de space je dah bag aku.. shopping saje budget RM400




JALAN-JALAN


Ok yang ni budget lebih sikitla...sebab mahal kot... nak murah masuk muzium jela RM2 per person.. heheheh nak naik bot pergi pulau RM25 per person untuk 1 pulau.. 2 pulau RM35, 3 pulau RM45 *include teksi*

Aku ingat bayar price tu jela.sekali sampai jeti kat pulau tu kena bayar ko tau??? ko ingat free2 diaorg nak bagi korang mandi kat c2?? 1 orang RM4.. heheh okla murah tp tula nak sewa tikar pon RM9


Jalan2 + tiket selama 4 hari RM150



TOTAL BUDGET PERGI KK SELAMA 4 HARI 3 MALAM RM2,000



Lagi bawak anak lagi besar budgetnya... nak tu nak ni kan... so tu antara budget aku.... kalau korang pergi 3hari dan tak nak shopping sangat dalam 1k lebih cukup dah.... jangan risau sebab kat sane BANK sume dekat2..heheehheeh




Next entry cara2 nak checkin di LCCT... bye!















2 comments:

Unknown said...

Call us at 0168811799 for kundasang tour (gunung kinabalu, poring hot spring, dairy farm kundasang, upside down house & etc... sekian dan terima kasih. ..

Hafiz said...

Hi !
Nak tanya , murtabak tu sangat menyelerakan...
boleh tahu location die kat mana?