Atok atok.. kalau korek idung batal puase tak?

السلام عليكم



Masuk2 opis terus bukak facebook... ehh silap2..trus bukak tenet nak donlod lagu.. maleh nak beli cd kot..*budget*



Okla 2 kan masuk opis terus donlod lagu..kang masuk opis terus duk depan utube memang sampai kepetangla aku tak sapu sampah dekat belog aku ni...kemarin aku ade buat kek coklat ganache.. nak buat dh lama tapi ade bahan yang tarak.. memang aku boleh kata yang kek aku kalini memang rase dia lain.. sedapp,moise,rase coklat dia pekat dan bila bakar kek tu dia tak mengerekah macam gunung berapi, janji kek cantik lawa aku dah boleh kata kek 2 sedap...belum lagi rase kan... haaaaa




Memperkenalkan KEK COKLAT GANACHE


Terliuqqqq..



Nak recepi??? *xnk pon aku bagi gak..hahaha*



Bahan: -
1 cawan tepung gandum
1 / 4 cawan cocoa powder
3 / 4 sdt soda bikarbonat
1 / 4 sdt garam
1 / 2 cawan gula pasir
1 / 2 brown suga
65 g mentega
1 biji telur besar
1 sdt vanili ekstrak
1/4 cawan buttermilk-(buatan sendiri 1 cawan susu ditambah dengan 1 sudu makan cuka. Rehatkan selama 20 minit tetapi recipe ni hanya gunakan 1/4 cawan saja)
1/2 cawan air suam

Cara2
Set oven 170C. Siapkan atin kek anda.
Ayak tepung, cocoa powder, soda bikarbonat, garam, dan ketepikan. Pukul mentega dengan gula sampai ringan dan mengembang, tambah telur. Bila semuanya sudah sebati masukkan bahan2 kering(tepung, cocoa powder) bergantian dengan bahan2 cair(buttermilk+air suam) dalam tiga bahagian.Terakhir masukkan vanili estract. Bakar selama sekitar 30 minit atau hingga masak.


Chocolate Ganache:-(lain kali buat 1/2 adunan aje)
200ml (susu segar)
250g coklat gelap dicincang halus
50grm butter
Double boil cream jangan sampai mendidih,tambah coklat & sedikit garam, kacau rata. Bila semua sudah cair, Angkat dan sejukkan dulu baru sapukan frosting krim keju & tuangkan coklat ganache diatas.




Dah pergi balik skang try resepi ni..theee



.................................................................


Situasi pagi tadi :



Ade balance lagi sikit kek ni..nak gakla aku bawak g opis kan..siap potong cantik punya letak dalam bekas..alih2 hubby tanya




Hubby: aikkk, awak puase kan?


Aku: haa?? alaaaaaaaaaaaaaaaa malunyaaaaaa tak ingatla *sambil gelak cam org gila*


Hubby: hahahahahaahah *gelak takde perasaan*




Lupala...aduiiiii



OTW dalam kete nak g opis..hubby cakap



Hubby: ishh ,saya isaula..kang awak korek idung pulak..lupa harini pose..



Aku: Manade..saya ingatla..cuma tadi 2 excited lebih...



Sampai opis aku salam sambil buat tangan nak korek idung...hehehheeh





Sian kek aku 2..dah siap potong lawa dah...terus masuk dalam fridge..hhuuhuhu




6 comments:

JohnJosh said...

ouhh... ni la lanun cetak rompak tu.. haha... ptt la blok B tu xde org yg nak sapu. dok dunload lagu je.. kahkahkah

Puan tia said...

john: sokong cetak rompakk..yeayyy! haaaahahah

fiza said...

Memang terliuqq ah tgk kek tu.

Puan tia said...

fiza: heehh tryla..sedappp

Ieda Al-Habsyi said...

hehhehehe lucu la ko ni :)

y@n@ said...

yummy.....sdpnye la kek 2...