Resepi: Custard Teacake

Semalam aku blogwalking hampir kesemua blogger resepi ni buat cake jenis sama iaitu CUSTARD TEACAKE.. hurmmm aku kaji wehh sedap sgt ke kek ni kan smpi ramai bebeno yang mentry..hampir kesemua pembuat cake 2 cakap sedap..so aku pon amik resepi dari mana aku pon lupa sbb byk sgt kan.. aku print alih2 aku terrrrrrprint lirik lagi maher zain plak..alamak ni dh kira xsengaja kan..al-maklumla konon2 nak hafal lagu2 maher zain.. :P


punyala banyak wehh aku print lirik2 maher zain 2..jam nk dekat kol 6 petang dh ,hubby dh sms ckp suh amik ..huhuhuh nk cancel print malas la sbb niat mmg nak hafal lagu dia sume kan. resepi aku ni last page baru print...siap2 sume masuk kete layan jap lagu maher zain smpi pgg lirik konon2 hafal la kan..sedap betul kan lagu2 dia sume..aku suka siap beli CD lagi..anak aku pon suka lagi2 lagu INSYAALLAH...


kalau si qaseh tengah main atau pon merengek dalam kete otomatik dia diam kalau dgr lagu INSYAALLAH ni..kadang2 tu siap nyanyi lagi dan kadang2 tu dia gelak dengar lagu ni sbb dia dengar aku nyanyi..errrrrr


ok2 back 2 d story, ha pehtu kan kertas lirik dh bercampur ngan resepi aku..puas aku mencarik xjumpa ,aku pikir dh waktu tu ade orang sabotaj aku..x hubby aku mesti qaseh yang sabotaj..lama kot aku usha2 dalam kete xde gak alih2 ade dalam umah..ngeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :P


aku stat membakar kul 10 malam.. sedih lagi rase mcm disabotaj lagi sbb tetiba je kan paip sinki umah aku 2 patah..sabo jela wehhhh terpancut air kuar mcm air pili ko..ni ha ade lagi pinggan mangkuk aku xcuci sbb terase diri ini disabotaj sebegitu rupa.. tp xpe kek dh masak ..


Bangga sgt2 kalini buat kek xde menggunung mcm lava nak mengeluarkan muntah dia..huhuhu leper jer lawa sgt..maybe sbb kalini aku xpakai banking powder..



bahan-bahan
125g/1/2 cawan butter
1/3 cawan gula castor
1 biji telor
3/4 cawan tepung naik sendiri
1/4 cawan tepung kastard

1) pukul mentega dengan gula hingga kembang, masukkan telur...gaul rata...masukkan tepung dan gaul rata.
2) guna kek pan yang boleh ditanggalkan di bahagian bawahnya...alas dengan kertas dan gris supaya tidak melekat...
3) letakkan sebahagian kek batter dan ratakan...tuangkan kastard dan kemudian tuang baki kek tadi, ratakan dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu selama 30 minit pada 180C...
4) keluarkan dari oven, sejukkan dan taburkan gula icing...

bahan kastard
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu besar gula kastor
2/3 cawan susu
15g butter
2 sudu teh vanilla

larutkan tepung kastard dan gula kedalam susu, panaskan hingga mendidih dan pekat....masukkan butter dan vanilla...sejukkan...

note: doublekan kuantiti jika mahukan kek yang lebih besar...


-Nak buat memang senang wehh..cuma leceh sikitla sbb nak kena masak custard pulak kan.. tapi korg jangan confius sbb tepung kek 2 dia bukan jenis cair tau..dia mcm tepung doh cume lembut sikit jer..rase dia memang sedap ,ade rase mcm semperit pon ade..ade rase mcm oren pon ade-


PS: okla nak cont nyanyi lagu maher zain..lalalalalala



3 comments:

Ammar said...

Sedapnya

storyfromme said...

waa...nampak sedap la :)

qaseh tia said...

memang sedap pon..tryla sng je nk wat.. huhuhu