Pastikan Keselamatan Alat Mainan Kanak-Kanak.

.



Label merupakan satu perkara yang amat penting pada alat mainan. Anda haruslah membeli alat mainan yang mempunyai pelabelan yang baik.

Sebagai contoh, anda harus melihat kepada label yang memberikan maklumat mengenai kesesuaian umur kanak-kanak untuk bermain dengan alat mainan tersebut.

Jika alat mainan yang dikhaskan untuk kanak–kanak yang lebih tua diberi kepada kanak-kanak kecil atau bayi, ia boleh menyebabkan kecederaan.
Label yang baik juga harus menyatakan nama, alamat dan nombor telefon pengedar atau pengilang.

Kini, pengguna-pengguna harus melihat label MC pada alat mainan kanak-kanak. Label MC merupakan Conformity Mark yang bermaksud alat mainan tersebut mematuhi standard keselamatan yang telah dikuatkuasakan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

- Tercekik
Kanak-kanak kecil, terutamanya kanak-kanak yang berumur 3 tahun ke bawah mempunyai kecenderungan untuk memasukkan alat mainan ke dalam mulut. Alat mainan yang mempunyai tayar seperti kereta, lori, motosikal harus dipastikan supaya tidak mudah tertanggal. Alat mainan juga tidak harus mempunyai bahagian-bahagian lain yang mudah dikeluarkan atau tertanggal kerana kanak-kanak boleh tercekik jika tertelan.

Bagi bayi, alat mainan yang bertujuan untuk digigit haruslah berukuran besar supaya bayi tersebut tidak akan tercekik.

- Tali Panjang
Alat mainan dengan tali yang terlalu panjang juga harus dielakkan kerana tali tersebut boleh tersimpul di leher kanak-kanak dan bayi. Ini boleh menyebabkan masalah tercekik yang serius.

- Belon
Belon juga merupakan sejenis alat mainan yang diperbuat daripada getah. Belon yang belum ditiup boleh ditelan oleh kanak-kanak. Oleh itu, belon yang belum ditiup harus dijauhkan daripada kanak-kanak.

Jika terdapat belon yang meletup, sisa-sisa belon tersebut hendaklah dikutip dan dibuang dengan serta-merta.

- Magnet-magnet dan bateri kecil
Bagi alat mainan yang mempunyai magnet, anda harus memastikan bahawa magnet tersebut adalah kuat dan tidak mudah tertanggal daripada alat mainan tersebut.

Kecederaan pada salur penghadaman dan bahaya tercekik mungkin terjadi pada kanak- kanak yang menelan magnet. Jauhkan alat-alat permainan yang mempunyai magnet daripada kanak-kanak yang berusia di bawah enam tahun.

Sesetengah alat mainan akan mempunyai label yang menyatakan bahawa alat mainan tersebut mempunyai magnet

Sesetengah alat mainan menggunakan bateri untuk berfungsi. Bateri-bateri tersebut mempunyai pelbagai saiz. Ibu-bapa tidak harus membenarkan kanak-kanak kecil untuk memasang bateri atau bermain dengannya. Ini kerana kanak-kanak boleh tertelan dengan bateri yang bersaiz kecil.

Terdapat pula kanak-kanak yang suka meletakkan bateri ke dalam mulut. Ini boleh menyebabkan bahan kimia yang terdapat pada bateri masuk ke dalam mulut kanak-kanak tersebut di mana ia boleh membawa keracunan logam berat.

Tempat memasang bateri juga harus dipastikan ditutup dengan ketat supaya kanak-kanak tidak boleh membukanya.

- Bunyi yang kuat
Alat-alat mainan dengan bahagian dan hujung yang tajam tidak sesuai untuk dibeli.

Telinga kanak-kanak adalah sangat sensitif kepada bunyi.Alat permainan dengan muzik yang kuat adalah tidak baik untuk kanak-kanak kecil kerana ia boleh menyebabkan kerosakan pada sistem pendengaran mereka.

- Bahan Kimia Toksik
Beberapa alat mainan atau bahan kosmetik kanak-kanak mengandungi bahan kimia toksik.

Kanak-kanak tidak harus dibenarkan untuk mamasukkan Alat mainan seperti cincin, rantai, gelang dan sebagainya ke dalam mulut kerana mainan seperti ini biasanya mempunyai bahan kimia seperti plumbum dan kadmium yang boleh terkeluar disebabkan air liur dan diresap masuk ke dalam badan melalui mulut.








TOPMUM: aku tau korg malas nak baca sebab panjang sangat kan????? muahahaahahahahah




No comments: