6 Kelebihan hari jumaat..

Ha korang tengah buat ape tu?? skodeng2 facebook la tu yek.. then bila bos lalu buat2 ade keje.. theeeee




Harini hari jumaat..rase macam excited kan keje sebab sabtu ahad cuti..lagi2 orang macam aku isnin pon cuti.. memangla bertambh extra holiday kan..bukan holiday mana2 pon duk rumah jerk.. :)



Aku ingin kongsikan buat kawan2 blogger aku ataupon sesiapa saje yang usah belog aku terutama kepada kawan aku di JORDAN yang aku tau hari2 dia bukak blog aku tentang kelebihan hari jumaat.





Ade 6


1. Berlakunya hari kiamat.

Ya, Jumaat merupakan hari yang selalu dikaitkan dengan berlakunya hari kiamat. Dalam suatu hadis riwayat Muslim, Nabi SAW ada menyebut bahawa, “Pada hari Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.”

2. Nabi Adam diciptakan dan dia juga disingkirkan dari syurga.

Hari Jumaat memang istimewa. Hari ini nabi Adam diciptakan, dan hari ini jugalah beliau diturunkan daripada syurga.

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat, pada hari itulah, Adam a.s. diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga.”

3. Penghulu segala hari.

Saya suka sebut Jumaat ni special. Kenapa ya? Jumaat ini adalah hari yang sangat-sangat istimewa kerana agama kita sendiri yang meletakkan Jumaat itu ketua dan lebih sedikit ganjarannya berbanding hari-hari yang lain.

Dalam suatu hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang bermaksud: “Jumaat dinamakan sebagai ‘Saidul aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).”

4. Selamat dari fitnah kubur bagi yang mati pada hari Jumaat.

Menurut Nabi SAW, “Tidak seorang muslim yang mati pada hari Jumaat atau pun malam Jumaat, melainkan diselamatkan Allah daripada fitnah kubur.”

Jadi, sama-samalah kita berdoa moga-moga Allah memilih kita di kalangan manusia-manusia yang diberikan kelebihan oleh Allah ini.

5. Kebaikan dengan memotong kuku.

Peliharalah kebersihan anda. Kalau boleh, Jumaat ni bagi lebih-lebih lagi. Mana yang dah lama tak potong rambut, maka potonglah. Kasi kemas. Kalau kuku dah rasa mula nak panjang, hah potonglah.

Ibnu Masud berkata, “Sesiapa yang memotong kuku pada hari Jumaat, Allah akan menyembuhkannya daripada penyakit dan memberikannya keselamatan.”

6. Makbulnya doa di antara dua khutbah.

Yang ini pun kita dah selalu dengar. Daripada zaman sekolah lagi mungkin ramai yang telah diberitahu akan perkara ini. Baca doa ketika imam sedang duduk antara dua khutbah selalunya makbul doanya tu. Ya, kan?

Banyak ulamak yang berpendapat bahawa makbulnya doa yang dibaca di antara dua khutbah, iaitu ketika imam sedang duduk antara khutbah pertama dan khutbah kedua.

Ini berdasarkan hadis daripada Abu Hurairah yang bermaksud, “Pada hari Jumaat ada satu saat yang bertepatan dengan orang Islam ketika dia sedang sembahyang, di mana tatkala ia berdoa maka doanya itu akan dimakbulkan.” Dan rasulullah menunjukkan isyarat tangannya yang membawa maksud sedikit sahaja waktu itu.

Abi burdah bin Abi al-Amusa al-Asy’ari r.a berkata bahawa beliau pernah mendengar bahawa Abdullah bin Umar r.a pernah mendengar bahawa Rasulullah pernah menjelaskan bahawa waktu yang paling mustajab itu adalah waktu antara imam duduk di atas mimbar sehingga solat selesai didirikan.




PS: mesti ramai gilr2 shopping kalau stiap hari jumaat punya lunch break..sebab lama.....



10 comments:

Ieda Al-Habsyi said...

alamak! aku baca ni, baru teringat nak potong kuku hehehehe :)

Puan tia said...

ieda: nampak sgt bela kuku ! hahahahah

kaizen said...

thanx 4 the info..b4 nih taw sikit2 jer...

Puan tia said...

kaizen: skang dh tau banyak2 ..hahaha

PCL said...

alhamdulillah..sempat berdoa antara dua khutbah tadi...khutbah skrg ni teksnya memang banyak yg menyentuh perasaan...disampaikan pon dgn penuh penghayatan..ada juga yg mengalirkan air mata bila khatib berbicara tentang Ingat Mati...kebetulan tajuk entri PCL pon mcm tu jgk.

Puan tia said...

pcl: hurmmmm kena hayati..

ayanuts said...

sangat memberi input entry ni :)

d_LA said...

dla mmg suke ari Jumaat sbb x keje..heheh..

Puan tia said...

ayanut: tq ;)

Puan tia said...

dla: welcome :)